Опис GTA IV
Якщо залишити за дужками очевидні тези про повну свободу і нелінійність, то з’ясується дуже цікавий ньюанс: майже всі GTA-клони чогось присвячені або бандитам, або покидькам, або і тим, і іншим одночасно (див. Scarface: The World is Yours, серію True Crime, Saints Row). Тобто виходить, що свобода і нелінійність потрібні тільки за умови негативного головного героя. Насправді все ще простіше – GTA цінують не тільки і не стільки за свободу, скільки за вседозволеність і безкарність. Це взагалі центральна тема майже всіх Rockstar-ігор, і із цього приводу вони продовжують висловлюватися із залізобетонною завзятістю.
Grand Theft Auto 4 (GTA Vice City і GTA San Andreas Rockstar пропонують розглядати як підрозділи Grand Theft Auto 3; крім того, на PSP також вийшли GTA Liberty City Stories і GTA Vice City Stories) стала першою новою GTA за шість років (!). Тут важливо відмітити ось що: четверта частина відрізняється від перших двох приблизно як DOOM 3 від DOOM. Переїхавши тоді, у 2001 році (мова про PS2-версії, на РС реліз відбувся роком пізніше), в повне 3d, Rockstar уразили всіх у самісіньке серце – здавалося, що так не буває: вітер носить по вулицях газети, справжні пішоходи товпляться на П’ятій авеню, таксі гудуть, світлофори працюють. Так от, далі ми намагаємося зрозуміти, наскільки серйозно Grand Theft Auto 4 змінить наше уявлення про те, що таке GTA.
Повернення до Ліберті-сіті.
На запрошення свого двоюрідного брата Романа наш новий головний герой Ніко Белік (Niko Bellic; Ніко – скорочено від “Микола”) прибуває до вже забутого нами Ліберті Сіті, щоб, зрозуміло, почати нове життя. Роман стверджує, що живеться в Місті Свободи просто приголомшливо: котеджі, сауни і неповнолітні моделі входять в обов’язковий комплект. Насправді виявляється, що життя Роми далеке від казкового – він власник збиткового таксопарку, загрузнув у боргах і до того ж вплутався в серйозні проблеми з поліцією і цілим рядом бандитських угрупувань. Розсьорбувати все це доведеться його братові, тобто нам з вами.
Ніко – класичний GTA-герой, до того ж емігрант зі Східної Європи, що збільшує традиційні героїчні якості приблизно удвічі. Приїхавши до Ліберті Сіті в надії знайти краще життя, він випадково потрапляє в круговерть неприємностей, виплутуватися з якого явно належить довго і болісно. Але Ніко, звичайно, не єдиний герой у цій історії. По-перше, важливою фігурою є Малюк Джейкоб, старий друг Романа, у якого завжди можна дістати необхідну зброю. По-друге, Френсіс Макрері, продажний коп, який чудово обізнаний про якийсь злочин, скоєним Ніко у далекому минулому. Ну і, по-третє, це дівчина Лола, роль якої поки невідома. Зате з приводу Лоли є куди більш приголомшуючі новини. Українська співачка Руслана, переможниця конкурсу “Євробачення-2004”, озвучила голос героїні. Мало того, у внутрішньоігровому радіо можна буде почути пісню Руслани “Дикі танці” (окрім неї, заявлений також російський хіп-хоп). При чому Руслана є діджеєм на радіостанції “Владивосток FM”.
Саме Ліберті Сіті з моменту нашої останньої зустрічі перетерпіло безліч змін і стало ще більше схожим на свій прототип – Нью-Йорк. Відтворені практично всі ключові райони і визначні пам’ятки. Так, Бруклін перетворився на Брокер, Манхеттен – в Елґонквін, Квінс тепер називається не інакше як Дюкс, Нью-Джерсі перевтілився в Елдерні, ну а Бронкс став Бохеном. Що стосується визначних пам’яток, то Статуя Свободи тут називається Статуєю Щастя. Дебютний рекламний ролик GTA 4 тут же спромігся наробити шуму: під музику класичного мінімаліста Пилипа Гласса (використовувалася у фільмі “Койяніськаці: Життя поза балансом” камера демонструвала тривимірні види Ліберті-сіті, які багато хто тут же прийняв за Нью-Йорк. Проблема полягала в тому, що показ визначних пам’яток забезпечувався коментарем Ніко: “Я вбивав людей, викрадав людей, продавав людей. Можливо, тут усе буде по-іншому”. Мер Нью-Йорка відразу ж виступив з осуджуючою мовою і повідомив, що не дозволить виставляти Нью-Йорк як міжнародну столицю криміналу, але у Rockstar на це ось вже є приготована шість років тому відповідь: “У нас ніякий не Нью-Йорк, а Ліберті-сіті”.
Сама по собі територія в GTA 4 виявиться меншою, ніж в GTA San Andreas. Розробники підтверджують цю інформацію, додаючи, що зменшення території тільки пішло Ліберті Сіті на користь – місто тепер куди щільніше заселене і опрацьоване. І якщо в тому ж Сан Андреасі ви легко могли виявити абсолютно порожнє і нікому не потрібне кілометрове поле, то тут нічого подібного ви не побачите. Правда, у зв’язку з цим довелося відмовитися від літаків – у межах Ліберті-сіті на них просто нікуди літати. Вертольоти, втім ніхто не скасовував.
Nextgen? Уже хочу!
GTA 4 працює на власному двгунці авторства Rockstar North, який називається RAGE (див. його в Rockstar Games presents Table Tennis для Xbox 360). З технологіями у Rockstar завжди, до речі, була деяка заминка. Змучений і мало не зґвалтований ними двигун Renderware (на якому продовжують виходити багато Rockstar-проектів, наприклад, The Warriors, Bully) для консолей нового покоління, звичайно, не підходить. Але по великому рахунку скріншоти з четвертої не виглядають якимось надхмарним привітом з майбутнього.
З іншого боку, деталізація моделей (особливо добре вдалися персонажі першого плану), чіткі текстури, соковиті ефекти – все це є. І найголовніше – завдяки відповідним технологіям ми отримаємо, нарешті, нормальну дальність промальовування. Тобто курйозних ситуацій з тим, що будинок з’явився нізвідки, уже не виникне.
Окремих дифірамбів заслуговує анімація – як фізичний двигун використовується модна сьогодні технологія Euphoria (вона ж задіяна в прийдешньому Star Wars: Force Unleashed). З нею розробники можуть моделювати моторну функцію тіла, не спираючись на заздалегідь створену анімацію. Простіше кажучи, те, як Ніко бігатиме, йтиме або повзтиме, залежить від рельєфу, покриття, куту нахилу і ще безлічі чинників.
Автомобілі, що з’являються з повітря, і пішоходи (ще одна хвора тема GTA) також усунені. Очікується якась подібність Radiant AI з The Elder Scrolls 4: Oblivion. Тобто у кожного жителя (тепер з унікальною зовнішністю!) є свої цілі. Тільки не глобальні, а локальні – ніби “підійти, купити морозиво, сісти на лавку і з’їсти його”. А зараз уявіть, що ці самі цілі (абсолютно різні, зрозуміло) одночасно виконує 100 чоловік. А то і 1000. Те ж саме стосується машин – якщо вже ви помітили краєм ока авто, то воно не розчиняється у повітрі за найближчим поворотом, а обов’язково де-небудь припаркується.
Наступний пункт у нашому списку радості від нових технологій – еволюційне зростання можливостей. Заходити тепер можна в більше будівель, ніж раніше. У деяких хмарочосах можна бродити по поверхах. Звична річ на зразок крадення автомобілів тепер виглядає інакше – деколи треба буде зламувати замки, а також вибивати скло, щоб відкрити двері з внутрішнього боку.
Ну і ґеймплей. Цього разу створення ігрового процесу проходить під девізом “позбавимося від всіх умовностей!”. Так, жертви і об’єкти завдань не будуть позначені червоними маркерами, як це було раніше. Тобто якщо вам треба убити людину, яка в цей час знаходиться у натовпі, – доведеться самому вираховувати, хто з людей ваша мета. Найпростіший спосіб – подзвонити йому на мобільний (якщо є номер).
До речі про мобільний – тепер у нього в грі украй важлива роль. По-перше, за допомогою мобільника можна замовити таксі. По-друге, на камеру телефону робляться скріншоти. По-третє, на мобільному відображаються всі ваші поточні завдання (а їх можна виконувати по декілька штук одночасно). По-четверте, з мобільника можна дзвонити сюжетним персонажам, а також приймати від них дзвінки і SMS.
Екшен теж зазнав серйозних змін. Ніко може використовувати будь-який об’єкт як укриття, тобто припадати до нього і стріляти, скажімо, з-за машини – як прицільно, так і навмання. Тягати з собою цілу прірву зброї в невидимій кишені буде неможливо. До речі, велика частина укриттів, з яких може стріляти Ніко, і частина декорацій цілком знищенна.
Змінилися взаємини з поліцією. Рейтинг її агресивності знову представлений шістьма зірками, але тепер у копів є радіус дії, в межах якої вони можуть вас зловити. Чим важчий злочин, тим радіус більший. Діяти охоронці порядку будуть злагодженіше – розробники консультуються з сьогоденними поліцейськими. Але замість умовного перефарбовування машини (яке працювало навіть на очах у всього районного ополчення) ви зможете просто змінити авто у безлюдному кварталі – цього буде досить. Зате пішоходи навчилися сповіщати про злом і викрадення припаркованих автомобілів.
Таксі тепер відіграє важливу роль у вашому процесі становлення як кримінального магната. Воно не тільки може довести Ніко в будь-яку точку міста, але і у разі поранення автоматично доставить до найближчої лікарні, а якщо голодні – до їдальні (їсти нашому героєві доведеться, як і раніше). Окрім таксі є ще громадський транспорт (автобуси і поїзди), яким також можна користуватися і який ходить за розкладом (розклад висить на будь-якій зупинці).
У Ліберті Сіті нарешті провели повсюдний інтернет – вихід в онлайн можливий практично з будь-якого комп’ютера (але і старе добре інтернет-кафе з GTA 3 нікуди не поділося). Через Всесвітню павутину купується зброя, знаходяться нові завдання і відвідується сайт знайомств.
І на десерт, одна з головних новин для прихильників – у GTA 4 є офіційні машини! Наприклад, Ferrari, Porsche Carrera, Volkswagen Jetta, BMW і “Мустанги”.
На даний момент GTA 4 вийшла тільки для Xbox 360 і Ps3. Але в тому, що гра з’явиться і на комп’ютерах, сумніватися не доводиться – питання тільки коли. Ексклюзивний контент (ситуація не обмежується банальними машинами, зброєю і рівнями – Microsoft серйозно заявляють про нові епізоди, кожен з яких додає до 10 годин ґеймплею) буде доступний тільки для Xbox 360-версії. У Rockstar говорять: “Якщо ви врешті-решт хочете побачити GTA 4 у всій своїй пишності, доведеться звичайно купити приставку Microsoft”. Панікувати із цього приводу не потрібно – це звичні маркетингові ігри, які нас із вами слабо торкаються. Тим більше що РС – найближчий родич Xbox 360.