GTA 4Статті

Історія створення GTA 4

У цій статті ми розповімо історію розробки GTA 4. Для створення гри розробники зробили близько 250 тисяч фото Нью-Йорку.

Над GTA 4 працювали з листопада 2004 року. Президент студії Сем Хаузер назвав створення GTA: San Andreas кошмаром. Тому для розробки GTA 4 залучив безліч людей з інших студій Rockstar. І все ж ключові розробники під час створення гри працювали по 12 годин на день, часто без вихідних.

Спочатку автори хотіли відтворити весь штат Нью-Йорк із передмістями та лісами, але потім зосередилися на одному місті. Студія працювала над найреалістичнішою та найдеталізованішою локацією, яка тільки могла б існувати у відеоіграх. До речі, Ліберті-Сіті не будували з урахуванням місій: спочатку зробили місто і вже потім створювали місії.

Приблизно 70 співробітників Rockstar North вирушили в Нью-Йорк для досліджень і зробили 250 тисяч фотографій! А відзняті в Нью-Йорку відео показували по телевізору в офісах, аби у будь-який момент роботи люди могли подивитися вгору і побачити Нью-Йорк.

Співробітники також вивчали архітектурні плани квартир, використовували супутникові знімки для визначення планування міських кварталів, досліджували дані про продажі моделей автомобілів і читали книжки з докладним описом інфраструктури (включно з метро, каналізацією і вивезенням сміття).

Відео вулиць Нью-Йорка теж стало в пригоді: дорожній трафік Ліберті-Сіті повторював ступінь завантаженості доріг у Нью-Йорку.
Нью-Йорк у грі відтворили настільки точно, що мер міста Майкл Блумберг розкритикував авторів GTA 4: “Я не підтримую випуск ігор, у яких бали нараховують за нанесення травм і вбивства поліцейських”. Безумовно, жодних балів за такі дії в грі не видавали.

Проєкт створили на новому рушію власної розробки RAGE, який чудово справляється з величезними просторами. За фізику людей відповідала процедурна анімація Euphoria, завдяки якій герої та NPC набагато природніше падали та взаємодіяли з об’єктами.

Можна охарактеризувати GTA 4 лише одним словом – реалізм. Екшен зробив крок вперед у всіх механіках, але найважливішою в GTA завжди було водіння. Тепер різні машини й справді управлялися по-різному. Уявіть, бампер пом’ятий, дверей немає – машина ледь дихає, але якщо двигун у порядку, то вона продовжує їхати. Хоч і брудна, якщо її давно не мили.

Проте екшен втратив декілька механік, які так полюбилися гравцям у San Andreas. Зникло майже все прокачування героя: Ніко не ставав товстим, худим чи більш атлетичним та не носив модні зачіски. Герой вочевидь не гонщик, і йому не цікавий тюнінг машин і їхнє прокачування – як інакше пояснити, що в грі немає таких важливих речей?

Геймплей старих GTA застарів, тому Rockstar впровадила систему укриттів (як у популярній Gears of War). Протагоніст сидів за укриттям і по черзі відстрілював супротивників, що набагато реалістичніше. У той же бік пішли рукопашні сутички. Аби битися не набридало, механіку ускладнили: завдяки Euphoria кожна сутичка з NPC стала незабутньою. Ще б пак, тут є блок і контратака!

Поліцію теж зробили більш реалістичною. Копи в GTA 4 шукають Ніко в певній зоні поруч із місцем злочину, а під час зустрічі не лізуть у рукопашну, а заарештовують або стріляють на ураження. Також вони починають переслідування, якщо помічають п’яного героя за кермом.

Для GTA 4 написали якісний складний сценарій. У ньому сербський іммігрант Ніко Беллік приїхав до двоюрідного брата в Ліберті-Сіті та з нуля побудував кримінальну кар’єру. Автори хотіли розкрити теми імміграції та злочинності в США.

NPC перестали бути манекенами. У GTA 4 вони не просто бродять вуличками, а займаються чимось або працюють. Ще NPC тепер по-різному виглядають і адекватно реагують на дії Ніко.

Повноцінне телебачення зробило перегляд телевізора не таким вже й нудним заняттям. Там купа передач на будь-який смак: набрид стендап Рікі Джервейса, то перемкни на саркастичне шоу про американську армію або лайв-трансляцію покерного турніру.

Місцевий інтернет ще цікавіший: тут понад 100 вебсторінок із поштою, сайтами знайомств, соцмережами та тонною смішної реклами. Ніко регулярно завалюють спамом, мама пише поштою, за бажання можна почитати новини та завантажити свіжий рингтон для телефону.

Мобільний телефон перетворився на важливий геймплейний інструмент. Протагоніст регулярно базікає з друзями, дівчиною і замовниками. Виконали квест? Зателефонуйте і відзвітуйте про результати. А ще тепер Роман безперешкодно надзвонює і кличе щовечора на чергову гулянку. Над зв’язком настільки заморочилися, що дзвонити можна і в поліцію, швидку, і за будь-яким телефоном.

У серію вперше додали свободу вибору. Вона вельми умовна: іноді вибираєш, кого вбити, а кого залишити у живих. Проте ви потім зустрінете живого героя в ігровому світі – рішення точно мають наслідки, хоч і не глобальні. У фіналі ж чекає справді важливий вибір, через який загине один із близьких Ніко.

Rockstar відреагувала на популярність мультиплеєра SAMP, і в GTA 4 з’явився офіційний мультиплеєр. Він не був революційним і не мав купу режимів, але грати все-таки було весело.

Мультиплеєр жив ще багато років і став основою успіху GTA Online, у який інвестували набагато більше грошей.

З гри вирізали цікаву функцію: Ніко мав слухати радіо на мобільному телефоні. Також він позбувся рукавичок без пальців, які навіть є на ключовому арті GTA 4.

Діджеєм на Vladivostok FM запросили Руслану. Тому на станції іноді можна почути українську мову та пісню “Дикі танці”.

На E3 2006 гру анонсував Пітер Мур: він показав татуювання на плечі з логотипом нової GTA та оголосив дату релізу – жовтень 2007-го.

Реклама гри була ненав’язливою: автори випустили лише 4 трейлери, які не прагнули шокувати та продати гру всіма способами. На той момент Rockstar уже досягла точки, коли гравці та ЗМІ самі рекламували їхній продукт. Про такі прориви в індустрії як повноцінний інтернет, телебачення і стільниковий зв’язок усередині гри ми дізналися тільки в самій GTA 4 – їх навіть не піарили в промо-матеріалах!

Екшен трохи запізнився і вийшов 29 квітня 2008 року, а до ПК дістався в грудні. Преса залишилася задоволена: на Metacritic у новинки Rockstar феєричні 98 балів на обох консолях. Подібні цифри так ніхто і не переплюнув – гра стала найкращою в поколінні Xbox 360 і Playstation 3.

На старті у гри були серйозні технічні проблеми. Xbox-версія працювала в роздільній здатності 720p і мала безліч проблем. І все ж вона видавала стабільний FPS, на відміну від PS3-версії, яка регулярно давала збої. На ПК нормально грали тільки власники ультрасучасних збірок. На інших моментами чекали 10-20 FPS.

І все ж GTA 4 захопила інфополе і мала величезні продажі. Бюджет гри становив близько 100 млн доларів, але видавець відбив їх за декілька годин продажів. За перший тиждень продажів Rockstar реалізувала понад 6 млн копій гри на загальну суму 500 млн доларів. Через роки компанія розкрила, що продала понад 28 млн копій – це 2 мільярди доларів чистого виторгу.