GTA IV. Місто Свободи
Для хлопців з Rockstar жодні скандали не стають на заваді перед створенням свого наступного шедевру – конвеєр вдало працює: нові частини кримінального бестселеру під назвою Grand Theft Auto безсумнівно будуть палко очікуватись, потім скуповуватись і проходитимуться мільйонами гравців по усьому світу. Здавалося б, чого можна очікувати після San Andreas, яка розкрила чи не весь потенціал серії? Але матеріали нової GTA IV чітко показують, що нас чекає не просто новий сюжет та нові можливості, а новий унікальний світ, якого ще не було в жодній частині, світ з власними правилами та законами, наближеними до реальності.
Американська мрія
Наш головний герой – Ніко Белік, виходець зі східної Європи, і можливо, він ніколи б не переїхав до Liberty City, якби не його кузен – Роман. Роман теж східноєвропейський емігрант, що приїхав підкоряти Новий Світ. Але щось у нього пішло не за планом, багатство з небес все ніяк не падало, і хлопець влаштувався працювати таксистом. Професія хоч і поширена, проте не є презентабельною від цього. Роману соромно за таку прикру невдачу, та в листах до брата прикрашає своє життя: гроші, автомобілі, дівчата, джакузі – ніби це все у нього є, він багатий та має розкішне життя. І ось, Ніко Бєлліч приїжджає до брата в Ліберті Сіті. Але не тільки тому, що начитавшись фантастичних розповідей Романа, теж хоче стати багатим та знаменитим. Щось трапилося на батьківщині Ніко, головний герой вчинив протизаконні дії і тепер бажає сховатися в Америці під крилом «багатенького» братця.
Отже, Ніко з‘являється у Ліберті Сіті, та на свій подив зустрічає не брата-боса, а брата-таксиста… На хлопця, який щойно потрапив до Америки звалюється дві проблеми: Роман має борги, багато злочинців бажають розібратися з ним, і його необхідно витягнути з халепи, друга проблема полягає у тому, що є людина, котра знає хто такий Ніко і чим той «відзначився» вдома. Першочерговими задачами гравця на початку гри якраз і стане вирішення цих проблем братів.
Взагалі, брати досить різні за характерами: Роман – веселий товстунчик, що не полюбляє силових методів та не вміє постояти за себе, Ніко ж – похмурий та жорсткий чолов‘яга у спортивному костюмі з накачаним тілом.
Реалії сьогодення
Дії відбуваються у наші дні, отже на нас чекає найсучасніша GTA з усіх існуючих. З інтернетом, мобільними телефонами, рахунком у банку, пильною поліцією та новими поглядами на світ. Але якщо раніше розвиток особистості головного героя йшов за принципом «з грязі у князі», то тепер, з урахуванням сучасних реалій, Ніко не стане «князем» землі Ліберті.
Що цікаво, тепер ми не будемо за «старшого, куди пошлють». Точніше будемо, але не завжди. У Ніко є мобільний, по якому він вміє телефонувати, тому тепер можна самостійно призначати зустрічі, планувати операції, і все це виключно з тими людьми, які нам приємні, тобто корисні.
Новий Liberty City – шумна столиця, з натовпами на вулицях та височенними будівлями. Багато визначних споруд та місцевостей Нью-Йорка знайшли своє місце у Місті Свободи, та виглядають досить правдоподібно, але трохи змінені, щоб вписатися у світ GTA. Наприклад, будівля Metlife, тепер називається Getalife, статуя Свободи – статуя Щастя (Statue of Happiness), DUMBO (Down Under the Manhattan Bridge Overpass) називається BOABO (Beneath the Offramp of the Algonquin Bridge Overpass).
Детально відтворено п‘ять справжніх районів: Broker (в реальності Brooklyn), Dukes (Queens), Bohan (Bronx), Alonquin (Manhatten) та Alderney (New Jersey). Територія Ліберті Сіті трохи менша, ніж Сан-Андреас, але площа використовується набагато раціональніше. У минулій грі більшу частину займала сільська місцевість і водні простори, тут же присутня підвищена щільність забудов, з можливістю зайти у будь-яке приміщення без додаткових завантажень. Жодних будівель, що вистрибують з-за горизонту – промальовано все добротно. Деякі покращення просто вражають, наприклад, можна зазирнути у вікно квартири, подивитися, що там відбувається, і навіть увірватися у приміщення через те саме вікно. Або ж музика, тепер її можна почути з авто, що проїжджають поряд. Аналогічно, якщо вийти з автівки, не вимкнувши приймач, можна насолоджуватися звуком на вулиці.
Окрім зовнішності, Ліберті Сіті може похвастатися характерним населенням. Перехожі на вулицях – більше не клоновані фігурки, а повноправні члени віртуального суспільства. Місцевий житель може йти та одночасно розмовляти по телефону, сидіти на лавочці та читати газету, мирно курити в сторонці чи поїдати хот-дог біля одного з сотень лотків. На вогнепальну зброю жителі реагують так як і в реальності: з криками тікають подалі, тому вбивство у людному місті треба планувати грамотно.
Можна сказати напевне, що розробники роблять ставку на реалізм. Зникли усі несерйозні елементи дизайну: ніяких велосипедів та роликових ковзанів, жодних кольорових стрілок та маркерів немає. Все строго реалістично та правдоподібно. Дорогу до пункту призначення вказує жовта лінія GPS-навігації на мапі у лівому нижньому куті. «Шкала життя», щоб не мусолити очі, огортає мапу зеленим кільцем. А зброя не з‘являється магічним чином у руці головного героя – Ніко сам дістає з-за пазухи пістолет.
Нам обіцяють реалістичну систему стрільби. Це означає, від того, куди попадемо, залежить як поведе себе жертва. Влучаємо людині у руку, вона випустить зброю, влучимо в ногу – зашкутильгає, куля в голову одразу призводить до смерті. Те саме стосується і неживих об‘єктів, наприклад, стріляючи по обшивці авто, побачимо іскри, по колесах – струмок повітря.
Поліція! Усім залишатися на місцях!..
Сучасний світ – сучасні копи, реалістичний світ – реалістичні копи. Порушивши закон в GTA IV, ви здивуєтеся: ніяких поліцейських, які магічним чином відчувши про скоєння поганої справи, тут же примчалися карати правопорушника, таранячи ваш автомобіль та випускаючи черги, не з‘явиться. У новій грі все набагато розумніше. Вчинили небезпечну дію для суспільства – отримуйте «зірки розшуку» (кількість їх залежить від важкості злодіяння, але максимум, як завжди шість). Одночасно з цим, на карті будуть відмічені зони пошуку, у межах яких патрулюють правоохоронці. Достатньо виїхати з такого району, чи змінити авто – і справу зам‘ято. Але уважно пильнуйте: кожен перехожий – потенційний свідок, здатний настукати поліції, після чого зона пошуку зміниться. «Ми проконсультувалися з багатьма кримінальними експертами та бувшими поліцейськими, і ми зрозуміли, що злочинцем бути у наші дні дуже важко», – відзначає віце-президент гри Ден Хаузер (Dan Houser). «Урочисті дні злочинності пройшли.»
Головна справа автовикрадача – підтвердження своєї репутації. Щоб викрасти авто, в GTA IV недостатньо просто сісти у неї. Ніко вибиває скло ліктем, відкриває двері, риється в дротах під кермом, заводиться і рушає.
В таких величезних містах, як Місто Свободи, громадський транспорт може стати чудовим способом швидкого подолання відстаней. Присутні автобуси, метро підземне та наземне і, звичайно, головна візитка «Великого Яблука» – сотні жовтих таксівок. Водії останніх миттю доставлять вас у потрібне місце. А поки їдете, можна насолоджуватися живописними видами, а можна і пропустити їх, моментально перемістившись у іншу точку міста.
Технології зробили великий крок вперед, але просто гарної картинки тепер замало. Геймери всього світу під реалістичною обкладинкою бажають знайти цікавий сюжет, глибокий геймплей та справжню свободу. Поки все до цього і йде…