Технології

Xbox 360

Xbox 360

Xbox 360 — ігрова приставка сьомого покоління від Microsoft. Розроблена спільно з компаніями IBM, ATI та SiS. Сервіс Xbox Live дозволяє грати через мережу, завантажувати різноманітний контент типу демо-версій, трейлерів, музики, телешоу тощо. Позиціонується як основний конкурент Sony PlayStation 3 та Nintendo Wii. На дану мить є три різновиди цієї консолі: Arcade, Pro і Elite (були ще версії Core і Premium, які більше не випускаються, їх замінили Arcade і Pro відповідно).

22 листопада 2005 года відбувся офіційний запуск продажу в США. За перші два тижні у США було продано понад 400 тис. комплектів Xbox 360. До кінця 2005 року приставка з’явилася у Європі та Японії. Реліз у Японії виявився невдалим, і за півтора року у Японії було продано всього лише 420 000 консолей.

Назву Xbox 360 Майкрософт вибирала довго. Були варіанти Xenon, Xbox 2, Xbox Next та NextBox. Варіант Xbox 2 відкинули через назву головного конкурента — PlayStation 3.

Xbox 360

Технічні характеристики
Процесор IBM Xenon (архітектура PowerPC), має 3 симетричні ядра (по два апаратних струмені на кожне) з тактовою частотою 3,2 ГГц кожне. 1 Мбайт кешу L2
Графічний чіп від ATI, 10 Мбайт вбудованої пам’яті, 500 млн полігонів за секунду
512 Мбайт ОЗП (використовується і CPU, і GPU)
Сумарна продуктивність системи — 1 ТFLOPS (продуктивність CPU — 115 Гфлопс)
Підтримка режимів: 480i, 480p, 720p, 1080i, 1080p відношень сторін 4:3 і 16:9, після останнього оновлення прошивки стало доступним 1080p. На деяких телевізорах HDTV-ready спостерігається несумісність. Проблему обіцяли виправити у настуних оновленнях.
Знімний жорсткий диск на 20/120 Гбайт (опціонально)
Привід DVD-ROM 12х
Оновлені варіанти Xbox 360 комплектуються новими материнськими платами: Falcon або Zephyr. На обох материнських платах присутня покращена система охолодження та HDMI-вихід. Материнські плати Falcon, на відміну від Zephyr, комплектуються 65 нм центральним процесором, що дозволило зменшити тепловиділення системи і енергоспоживання. Консолі на базі материнської плати Falcon стали комплектуватися блоком живлення з вихідною потужністю 175 ватт, на відміну від 203 ватт на попередніх ревізіях консолі.

До базової комплектації (Arcade) входять бездротовий ігровий контролер (тобто джойстик), карта пам’яті на 256МБ для збереження ігор та кабель для підключення до телевізора через композитний вхід або інтерфейс SCART. Цей варіант скоріше «сімейний», але підходить і для хардкор-гравців. Окремо при необхідності можна придбати необхідні пристрої (жорсткий диск, HDTV-відеокабель, HDMI-відеокабель тощо).

Після початку продажу стали відомі деякі недоробки у апаратній частині приставки: так, при спробі на ходу поставити приставку з вертикального положення у горизонтальне (чи навпаки) вставлений в оптичний привід консолі (Hitachi-LG GDR-3120L) диск може бути зіпсований. Також користувачам не сподобалося велике енергоспожиття приставки (160 Вт).

Xbox 360 Elite
Перед різдвяними святами 2006 року, приблизно у той же час, що і PlayStation 3 або Wii в США, через офіційний сайт приставки Microsoft з’явилася можливість придбати спеціальну «елітну» версію. Вона відрізняється від класичної у першу чергу оригінальним кольоровим дизайном: весь комплект виконаний виключно у чорному кольорі. Покупцю надаються чорна приставка, чорний джойстик та чорна гарнітура для мережного спілкування, які неможливо придбати окрему в легальних магазинах. Крім того, в комплект з Elite-приставкою входить жорсткий диск ємністю 120 Гбайт, хоча його можна придбати і за окрему платню для версій Arcade або Pro. Також додається стандартний набір інтерфейсів для підключення приставки як до звичайного, так і до HD-телевізора або монітора.

Вміст нової приставки не відрізняється від інших представників серії Xbox 360, хоча материнська плата має дещо інший вигляд і нову систему охолодження з метою виправити недоліки та збої (іноді фатальні) у роботі приставки. Xbox 360 Elite також обладнана новими приводами від BenQ, які начебто повинні зменшити піратство. Проте, як потім виявилося, приводи цієї компанії “прошиваються” найпростіше.

Xbox 360 Arcade
Корпорація Майкрософт випустила також «аркадне» видання своєї консолі. Воно стоїть між Core та Premium-виданнями, вирізняючись тим, що включає в себе 5 ігор Live Arcade безкоштовно. Крім того, на відміну від Core-комплектації, у приставки є HDMI-вихід та бездротовий контролер, а також карта пам’яті на 256 мегабайт.

Операційна система
Xbox 360 працює на базі операційної системи, яка написана спеціально для цієї приставки. Ця ОС, яку аналітики називають «Xbox 360 OS», є на 90% переписаною операційною системою для першого Xbox (т. зв. «Xbox OS»), а та, у свою чергу, є на 90 % переписана Windows 2000. Таким чином, в операційній системі, під керівництвом якої працює Xbox 360, трохи менше одного відсотка коду з Windows 2000, а все решта — спеціально написані заміни та доповнення.

Неофіційні прошивки
Неофіційні прошивки приводів Xbox 360 дозволяють запускати копії оригінальних ігор з «болванок» DVD+R DL. Помітити цю слабкість у захисті приводу консолі вдалося людині, яка ховається під ніком Specialist, проте ділитися з публікою способом запуску копій він не захотів. Але початок було покладено, і через деякий час людина під ніком Commodore4Eva (C4E) випустив модифіковану прошивку на світ.

Сумістимість з оригінальним Xbox
Сумістимість з іграми для оригінального Xbox лише часткова. Деякі ігри (найбільш вдалі, на думку Microsoft) входять до списку сумістимості і запускаються через вбудований емулятор, що оновлюється через Xbox Live або в офлайн-режимі з CD-R дисків, самостійно записаних користувачем. Для роботи емулятора обов’язково треба мати жорсткий диск, на якому знаходяться профілі ігор, патчі та інша службова інформація.

Ігри, яких немає у списку сумістимості, не запускаються. Список сумістимості доповнюється з кожним оновленнням програмного емулятора першого Xbox. Оновлення емулятора відбувається при завантаженні в привід диска від старої консолі.

Xbox Live
У день запуску Xbox 360 Microsoft оновила мережний сервіс Xbox Live і додала до нього безкоштовний варіант підписки «Silver». Xbox Live Silver не потребує абонентської плати і доступний у всіх варіантах приставки. Все, що повинен зробити користувач, — створити свій профіль. При цьому він отримує доступ до офіційних форумів приставки, доступ до Xbox Live Arcade та Marketplace і можливість спілкуватися з іншими користувачами через Xbox Live. До підписки «Silver» не входить повноцінна підтримка мережної гри, проте у деяких іграх з відносною мережною підтримкою (наприклад, Viva Piñata) користувачі «Silver» зможуть грати через мережу. «Silver»-аккаунт також підтримує голосове спілкування та відеоконференції, для роботи яких необхідні спеціальна гарнітура та USB-камера Xbox Live Vision, відповідно.

Основний варіант підписки «Gold» надає користувачеві усі можливості «Silver», а також повноцінну мережу гру, за межами сторонніх сервісів, про які було сказано вище. Крім того, власники планих облікових записів зможуть отримувати доступ до деяких безкоштовних файлів трохи раніше, ніж ті, хто користується безкоштовним аккаунтом. Підписка «Gold» доступна у різних варіантах (місяць, квартал і рік). Вартість річної підписки становить 49,99 USD, 59,99 CD, 39,99 £ або 59,99 ?. Станом на 14 травня 2008 у Xbox Live було зареєстровано понад 12 мільйонів абонентів.

У ході прес-конференції Microsoft на виставці E3 2008 було анонсовано новий зовнішній вигляд сервіса Xbox Live. Саме меню стане тривимірним, а гравці зможуть створювати власні аватари, зовні схожі на Mii — аватари власників Nintendo Wii. Буде додана можливість створювати «вечірки» (Parties) — своєрідні чати або конференції серед друзів, у ході яких можна обмінюватися повідомленнями, фотографіями та відео, зокрема буде реалізована можливість спільного перегляду куплених у Xbox Live фільмів та серіалів. Крім того, буде додано розділ Primetime, у якому користувачі Xbox Live зможуть брати участь в інтерактивних тривимірних версіях телепередач. Першою такою програмою була заявлена 1vs100.

Технічні проблеми
Із самого свого запуску у 2005 році приставка Xbox 360 отримала погану репутацію у преси та споживачів через низьку надійність та великий відсоток браку.

Основною проблемою є перегрів системи, через що пристрій часто ламається. На думку німецького журналу «c’t», основною причиною цієї поломки є використання невірного типу безсвинцевого припаювання та невірного охолодження. Ця проблема в результаті була визнана компанією. Колишній віце-президент Interactive Entertainment Business, Entertainment and Devices Division в Microsoft Пітер Мур (Peter Moore) признав, що усі 11,6 млн консолей, які були випущені за перші 19 місяців продажу, мають серйозний недолік, що здатний привести до поломки системи. Проте Microsoft не почала відкликати всі приставки, а натомість збільшила срок гарантії до трьох років.

Іншою технічною проблемою дуже часто вважають те, що приставка нібито самовільно дряпає диски. Проте навіть численні тести, що з’являються у пресі і доводять, що найчастіше це трапляється у приставок, оснащених приводом від Toshiba, не змогли вплинути на позицію Microsoft, яка стверджує, що проблема викликана виключно невірним використанням приставки.

Розшифровка «Трьох вогнів смерті»
У більшості покупців перших Xbox 360 хоча б раз зустрічалася проблема перегріву ігрової системи. Проте це не завжди вірно — причин може бути декілька: перегрів пам’яті, помилка в GPU, проблеми з блоком живлення. Щоб точно визначити, у чому помилка, слід дізнатися код помилки, аналогічно до того, як це роблять у сервісних центрах. Необхідно:

Увімкнути консоль і дочекатися «трьох вогнів смерті».
Затиснути і тримати на ній кнопку пошуку бездротового ґеймпаду.
Не відпускаючи кнопку пошуку, чотири рази натиснути кнопку відкриття DVD-приводу. Потім кнопку пошуку бездротового ґеймпаду можна відпустити.
При кожному натиску буде запалюватися певна кількість лампочок на передній панелі керування. Кожному положенню відповідає окрема цифра: одному вогнику відповідає 1, двом – 2, трьом – 3 і чотирьом – 0. Чотири отриманих числа складають код помилки.

Xbox 360
Три червоні вогні, що повідомляють про «загальний збій системи». Це явище відоме серед гравців як «кільце смерті» (англ. red ring of death)

Коди помилок
0001 — Проблеми з блоком живлення
0002 — Проблеми з блоком живлення
0003 — Поки невідомо
0010 — Перегрів
0011 — Перегрів
0012 — Перегрів
0013 — Перегрів
0020 — Вірогідно, відсутня GPU або її поломка, також можливі проблеми із живленням GPU
0021 — Поки невідомо
0022 — Помилка в GPU / Перегрів GPU
0101 — Поки невідомо
0102 — Немає контакту між GPU і платою (дефект спаювання)
0110 — Помилка з пам’яттю / Перегрів пам’яті
1003 — Помилка з жорстким диском. Проблема може бути як із самим диском, так і з внутрішнім з’єднанням
1010 — Помилка з жорстким диском. Може бути викликана через відсутність або пошкодження Eprom
1013 — Поки невідомо
1020 — Поки невідомо
1022 — Проблема з AV-кабелем. Також, можуть бути проблеми з чіпом, що відповідає за вивід зображення на екран (ANA, і HANA-версія з HDMI)
1030 — Поки невідомо